recent
أخبار ساخنة

اختبار CMA وطريقة اجتيازة ونسبة النجاح فى امتحان CMA

 

اختبار CMA

اختبار CMA

شهادة CMA هى من افضل الشهادات التى يسعى اليها اي شخص يعمل فى مجال المحاسبة ويسعى الى المزيد من التميز فى مجالة والحصول على كنز من المعرفة والخبرات المحاسبية التى سوف تميزة عن غيرة من المحاسبين فى سوق العمل والتى ستجعل لة الاولية فى شغل الوظائف الجيدة والحصول على راتب اعلى .

فعندما ينوى اى شخص الحصول على شهادة CMA والبدء فى الدراسة فأن اول شيئ قد يشغل تفكيرة هو اختبار CMA وكيف سيتم اجتيارة وبالاخص ان تكلفة دخول الاختبار عالية وتدفع فى كل مرة اذا لم يقدر لك التوفيق من اول مرة والاختبار يكون باللغة الانجليزية بشكل كامل .

درجة النجاح في CMA

تتكون شهادة CMA من جزئين ولكى تحصل على شهادة CMA يجب عليك اجتياز اختبار الجزئين الجزء الاول والجزء الثانى ويمكنك الامتحان فى اى جزء الاهم ان يتم اجتياز الجزئين فى الاخر وتكون درجة امتحان كل جزء من 500 درجة والحد الادنى للنجاح هو 360 درجة فيجب عليك لكى تحصل على النجاح فى اى جزء سواء الاول او الثانى الحصول على مجموع لا يقل عن 360 درجة 

مدة امتحان CMA وما نوع الاسئلة 

يحتوى كل قسم على 100 سؤال ويكون شكل الاختبار عبارة عن اسئلة الاختيار من متعدد - اسئلة وصفية - كتابة المقال ويجب عليك اجتياز 50 % من الاسئلة السابقة لكى يفتح معك سؤال المقال , ويتم تقسم وقت الامتحان الى 3 ساعات لحل اسئلة الاختيار من متعدد وساعة واحدة لاستكمال المقالات اى اجمالى مدة امتحان CMA هى اربع ساعات .

نسبة النجاح فى امتحان CMA 

من المعروف ان النجاح فى شهادة CMA ليس امرا سهلا وايضا ليس امر بالصعب جدا او المستحيل , فموضوع النجاح متوقف عليك شخصيا فهناك الكثير من الطلبة قد استطاعوا الحصول على شهادة CMA وهناك ايضا بعض الاشخاص الذين قاموا بالدراسة الذاتية وبجانب عملهم واستطاعوا ايضا الحصول عليها , فالامر فى الاول والاخر متروك لك وعلى حسب اصرارك وشغفك فى الحصول على شهادة CMA .

وسوف نعرض لك النسب الخاصة بالنجاح فى شهادة CMA على مستوى العالم واتمنى الا تحبط بعد قرءاة هذة النسب فكما قلنا بالاعلى الامر متوقف عليك انتا .

تبلغ نسبة النجاح على مستوى العالم فى الجزء الاول بنحو 34% والجزء الثانى 46 %

وتبلغ نسبة النجاح فى اسيا والمحيط الهادى بنحو 41% للجزء الاول والجزء الثانى 57%

وتبلغ نسبة النجاح فى اوربا بنحو 51% للجزء الاول والجزء الثانى 68%

وتبلغ نسبة النجاح فى الشرق الاوسط وافريقيا بنحو 23% للجزء الاول والجزء الثانى 32%

وتبلغ نسبة النجاح فى امريكيا بنحو 48% للجزء الاول و64% للجزء الثانى 

كم عدد الحاصلين على شهادة CMA

الشيئ الذى يجعل شهادة CMA مميزا هو قلة عدد الحاصلين على هذة الشهادة على مستوى العالم فالذين استطاعوا اجتياز اختبار شهادة CMA يقدرو بنحو 50000 شخص منذ انطلاق هذة الشهادة وقلة عدد الاشخاص الحاصلين عليها هو الامر الذين يجعلهم مفضلين عن غيرهم من اصحاب الشهادات الاخرى .

تجربة اختبار CMA 

فى هذا الجزء سوف نعرض لكم تجربة بعض الاشخاص الذين استطاعوا الحصول على شهادة CMA وكيف تمكنوا من ذلك وسوف ننقلها لكم عن لسان هذا الشخص لكى تكون دليل لك , فهو يقول 

* خطةالمذاكرة :
- الماتيريال نزلتها من النت مع فيديوهات و تسجيلات الاساتذة الافاضل .. اللي ساعدتني كتير اووي و الله . 

- برجع من الشغل الساعة 5 .. و ببدأ مذاكرة الساعة 9 لغاية الساعة 12 .. يعني بذاكر كل يوم 3 ساعات .. و في الويكاند عدد الساعات بتبقى اكتر شوية .

- كنت بذاكر unit واحد في الاسبوع .. بسمع المحاضرات و بذاكر من جليم و احيانا هوك .. و دا بيبقي في الويكاند عشان بتبقى دماغي رايقة و عندي وقت كافي .. و بخلي حل الاسئلة على ال unit الي ذاكرته في خلال ايام الاسبوع .

- كنت بخلص مذاكرة البارت الواحد في حوالي 3 شهور  و ارجع احل على كل section تاني .. و التزمت ب LOS بتاع ال IMA عشان النظري اللي في ال essay . 

- قبل الامتحان بشهر كان بيبقى متعب شوية لان عدد ساعات المذاكرة بتبقى اكتر .. كنت بذاكر من الساعة 9 لغاية 2 بليل  و كنت باخد اجازة اسبوع قبل الامتحان اقعد الم النظري و احل على البارت كله .
 
*الامتحان :
- كان في رهبة في اول امتحان .. لكن اتعودت على اجواء الامتحان من كتر ما عدت الامتحانات  

- الامتحان 4 ساعات .. اول 3 ساعات اسئلة MCQ 100 سؤال .. بدأت احل الاسئلة اللي انا عارفاها و عملت mark على الاسئلة الباقية و خاصة الطويلة اللي محتاجة وقت في القراءة .. مكنتش بلحق اخلص في الوقت المحدد .. و دي حسنتها بعد كدا بكتر الحل و مراقبة وقت الحل لكل سؤال .. ف كنت بختار حل الاسئلة الباقية اللي مكانتش كتير عشوائى .

- على الرغم اني عدت الامتحانات كتير الا اني الحمدلله  في كل مرة كان بيفتح معايا ال essay .
- لازم تحل على الاقل 50% صح من اسئلة MCQ .. عشان يتفتح لك الجزءالباقي من الامتحان اللي هو ال essay و مدته ساعة عبارة عن سؤالين .

* عدد المحاولات : 
- امتحنت بارت 1 ثلاثة مرات و نجحت في المرة التالتة
و امتحنت بارت 2 مرتين و نجحت في المرة التانية 

* شوية نصايح :
- اتخلص من ذنوبك .. و إبدأ ذاكر ال cma " فما عند الله لا يؤخذ الا بطاعته "
- ابعد عن الناس السلبيين و المحبطين .
- ما تأجلش اي قرار فيه زيادة في العلم ليك .

الاستفادة من الحصول على CMA

الاستفادة من ال CMA  بتختلف من شخص لاخر و من شركة لشركة .. لكن بالنسبة لي افادتني جدا علميا بمعنى ان الواحد بقى مالى مركزه كدا .. و لما نجحت في بارت 1 .. قدمت استقالتي من الشغل لان جالي offer من شركة تانية .. لكن شركتي تمسكت بيا و كانت النتيجة ترقية و زيادة محترمة في المرتب  .. اومال دلوقتي بعد بارت 2 هيعملوا ايه  .. الله المستعان .


* الخلاصة : 
- بجد ما تفقدش الامل ابدا .. دا مش كلام انشاء .. دي حقيقة .. ما تخليش عائق اللغة او السن او الظروف تقف قصاد تحقيق حلم ليك .
- و كأي بني ادم .. عدت عليا ظروف صعبة كتير منها مشاكل عائلية او مادية أو ظروف وظيفية او محاربة في الشغل او اعادة الامتحانات .. كانت نتيجتها اني ماكنتش بقدر اقعد اذاكر .. لكن برجع و اقول بردو ان ربنا بيقول : 
"إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا "  صدق اللة العظيم

$ الخدمات المدفوعة والدعم المباشر $
للتواصل بشكل مباشر عن طريق الواتساب من هنا
https://wa.me/201017282639
ملحوظة: هذا الرقم للتواصل عبر الواتساب فقط
الخدمات المدفوعة التي نقدمها في مجال الانترنت.
1- تصميم وعمل جميع شيتات الاكسيل بشكل احترافي يتناسب مع جميع الاعمال المالية والمحاسبية.
2- جمع وتحليل البيانات والعمليات المالية واضافتها بشكل منظم في جداول وتقارير.
3- ادارة المواقع الالكترونية وقنوات اليوتيوب وتقديم الدعم المناسب.
4- اعمال اخري متنوعة في مجال الانترنت والعالم الرقمي.
*اذا كان لديك اي استفسار او تريد المساعدة في اي من المجالات السابقة لا تترد في التواصل معنا *
*يمكنك ايضا التعرف علي الاعمال الخاصة بنا من خلال الانتقال الي المتجر الالكتروني الخاص بنا
https://staylearn.gumroad.com

هذة المواد التعليمة تم اعدادها وتجهيزها لكم بالمجان ورفعها على روابط مباشرة فلا تبخل علينا بالدعم حتى نستمر فى تقديم المحتوى المجانى وافادتك وذلك من خلال التفاعل وزيارة الاتى:

الموقع الالكترونى

رابطة المحاسبين العرب

www.accarab.com

قناة اليوتيوب

اهداف ويب

https://youtube.com/c/El3mlaq

قناة التلجرام

https://t.me/accarab

متمنيا لكم النجاح والتوفيق
author-img
رابطة المحاسبين العرب

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق
  • غير معرف18 أغسطس 2022 في 5:18 م

    أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    حذف التعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent